(met dank aan het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum: www.rovm-digitaal.nl , Hans de Vlaming, Vervoer in Nieuwerkerk station-nieuwerkerk.magix.net en retmetro.nl
Van Gog bus 8, Volvo-Werkspoor '38 dienst Zevenhuizen-Rotterdam
foto ROVM - verzameling P. v. Meurs
Het Autobusbedrijf Gebr. Van Gog (afgekort Van Gog) te Capelle aan den IJssel was actief in het streekvervoer per autobus in het gebied tussen Rotterdam en Gouda. Het bedrijf werd opgericht in 1923. Op 12 september in dat jaar werd een buslijn gestart, Lijn 17, van Rotterdam naar Zevenhuizen. Eerst vanaf Rotterdam via de Hoofdweg en het stuk Capelscheweg ten noorden van de Hoofdweg naar Oud-Verlaat en verder naar Zevenhuizen.
Omstreeks 1928 werd de route verlegd via Terbregscheweg en de Ommoordscheweg. Deze buslijn vormde toen het openbaar vervoer voor de bewoners van de Ommoordsepolder. Meestal werd gereden met bus nr 8, een Volvo-Werkspoor. In het begin van de Tweede Wereldoorlog moest de dienst naar Zevenhuizen via Oud-Verlaat op overheidsbevel worden gestaakt en verloor de Ommoordse Polder haar openbaar vervoer. Na de bevrijding, op 4 november 1946, werd de dienst via Oud-Verlaat weer hervat. Eind vijftiger jaren werd het lijnnummer gewijzigd in 14. Op 1 september 1973 kwam er een einde aan de dienst.

De eerste dienstregeling van de lijn naar Zevenhuizen via Oud-Verlaat, ingaande 12 september 1923. Boven: "tarief en mededeeling", links: de dienstregeling.

De hier afgebeelde dienstregeling heeft als omschrijving "14 Dec. 1935, 2e Oplaag 14 Dec. 1937".
Op 2 maart 1967 kwamen de eerste bewoners in de wijk Ommoord. Op 2 mei 1967 werd RET lijn 46, die haar eindpunt had bij de Irenebrug in Terbregge, verlengd naar de Marshallweg.
De volledige route van deze ringlijn was: Marshallweg – Ommoordseweg – Terbregseweg – Prinses Irenebrug – Molenlaan – Grindweg – Argonautenweg – Junolaan – Minervalaan – Achillesstraat – Argonautenweg – Jasonweg – Adrianalaan – Meidoornsingel n.z. – Peppelweg – Ringdijk – Jasonweg – Argonautenweg – Achillesstraat – Minervalaan – Junolaan – Argonautenweg – Grindweg – Molenlaan – Prinses Irenebrug – Terbregseweg – Ommoordseweg – President Rooseveltweg – Marshallweg.
De nieuwe bewoners konden overstappen op RET Tramlijn 4 aan de Molenlaan en in Schiebroek op RET bus lijn 45 om naar het centrum van Rotterdam te reizen.
Op 4 november 1967 werd de lijn omgenummerd naar lijn 35.
Bus 323, lijn 46, rijdt hier richting Schiebroek op de Ommoordseweg ter hoogte van nummer 92
foto ROVM
Bus 322, lijn 46, Marshallweg. foto ROVM - Verz. C. Scholte Bus 318, lijn 35, Marshallweg foto ROVM Vanaf 5 februari 1968 werden er van maandag t/m vrijdag tijdens de spitsuren extra ritten ingelegd op trajectgedeelte Ommoord - Molenlaan bij eindpunt tramlijn 4. Op 26 mei 1968 wordt het eindpunt in Ommoord verlegd naar Station NS Rotterdam-Alexander.
Op 25 januari 1969 volgde een totale route wijziging. Voor het eerst werd dan gereden naar Station Rotterdam Noord. De volledige route werd: Station NS Rotterdam-Noord – Bergweg – Straatweg – Kleiweg – Bergpolderplein – Uitweg – Ringdijk – Wilgenlei o.z. (terug w.z.) – Meidoornsingel n.z. (terug z.z.) – Asserweg – Meijersplein n.z. (terug z.z.) – Kastanjeplein z.z. – Wilgensingel o.z. (terug Wilgensingel w.z. – Kastanjeplein w.z. – Meijersplein z.z.) – Halte NS Rotterdam-Wilgenplas – Edelweisslaan – Lindesingel – Larikslaan – Kastanjesingel z.z. – Adrianalaan (terug Adrianalaan – Lindesingel) – Jasonweg – Argonautenweg – Achillesstraat – Minervalaan – Junolaan – Argonautenweg – Grindweg – Molenlaan – Prinses Irenebrug – Terbregseweg – Ommoordseweg – President Rooseveltweg – Marshallweg – President Rooseveltweg – Prins Alexanderlaan – Station NS Rotterdam-Alexander (pleintje aan z.z. van dit station).
Bus 306, lijn 35, Marshallweg
foto ROVM
Op 4 april 1971 vervielen de op maandag t/m vrijdag toegevoegde extra ritten op lijn 35 trajectgedeelte Ommoord - Molenlaan i.v.m. instelling lijn 37.

Lijn 37 ging vanaf die datum rijden volgens route: Centraal Station (Stationsplein, middenplein) – Weena – Hofplein – Pompenburg – Admiraal de Ruyterweg – Vondelweg – Warande (terug Warande – Vondelweg – Goudsesingel – Pompenburg) – Ammanplein – Boezemsingel – Boezemstraat – Nieuwe Boezemstraat – Bosdreef – Hoofdweg – Prins Alexanderlaan – President Rooseveltweg – Björnsonweg – Hemingwayplaats – Björnsonweg – President Rooseveltweg – Kamerlingh Onnesweg – Ommoord (Max Planckplaats)

Lijn 37 reed slechts op maandag t/m vrijdag tijdens de spitsuren: ’s ochtends Ommoord – Centraal Station, ’s middags in omgekeerde richting. Deze lijn werd ten dele gereden met particuliere en ten dele met eigen bussen. I.v.m. het bijzondere “sneldienst”-karakter van deze lijn, werd dubbel stadstarief geheven.

3 januari 1972 was de Ommoordse Busbaan klaar en ging lijn 37 anders rijden: Een volledige dienst tegen normaal tarief, in Ommoord: Prins Alexanderlaan – President Rooseveltweg – Björnsonweg – G.B. Shawplaats – Ommoordse Busbaan – Ommoord (Max Planckplaats)

Bus 313, lijn 37, Max Planckplaats foto ROVM

Blik op de lus in de busbaan - - Links zien we Kellogg service flat, midden Oldenoord Robert Kochplaats, rechts Max Plankplaats.
foto M.J. van Agthoven
3 januari 1972 was de Ommoordse Busbaan gereed en ging lijn 37 anders rijden: Een volledige dienst tegen normaal tarief.
In Ommoord: Prins Alexanderlaan – President Rooseveltweg – Björnsonweg – G.B. Shawplaats – Ommoordse Busbaan – Ommoord (Max Planckplaats)

Op 3 april 1978 ging ook lijn 35 via de busbaan rijden en kreeg haar eindpunt op de Martin Luther Kingweg, nabij Keizershof. Het busbaan avontuur voor lijn 35 heeft niet lang geduurd: vanaf 12 maart 1979 verdween de busbaan uit de route. Op 2 juli 1981 werd het eindpunt verlegd naar Varenhof.

Vanaf 30 mei 1983 (de metro/sneltram ging toen rijden) verviel lijn 37 en reed lijn 35 door naar Zevenkamp. Toen ook daar de metro/sneltram kwam werd het eindpunt weer verlegd naar Station Rotterdam Alexander. Begin 2015 kwam er een eind aan de ritten naar Station Rotterdam Noord, nu wordt naar de Melanchtonweg gereden.

Sneltramhalte Graskruid in aanbouw
foto Marc Bussemaker

28 mei 1983, opening Metro/Sneltram

Mede door de oliecrisis van 1974 besloot het Rijk aan het einde van dat jaar dat er geen extra geld beschikbaar gesteld zou worden voor een compleet metrotracé van Capelsebrug naar Ommoord-West.

Nadat er drie mogelijke varianten voor metrotracés naar oost en west geschetst waren, werd tijdens de raadsvergadering van 29 april 1976 besloten om het tracé Eendrachtsplein - Kralingse Zoom richting Ommoord-West uit te breiden, waarbij vanaf het station Capelsebrug de lijn voortgezet werd als sneltram. Dit leverde een kostenbesparing op, waardoor de metrolijn bij het Eendrachtsplein in westelijke richting verlengd werd tot aan de Coolhaven. Drie jaar na het besluit, werd in de Prins Alexanderpolder begonnen met de bouwvoorbereidingen van het sneltramtracé. In juli 1980 werd het besluit genomen om het metrosneltramtracé ook uit te breiden richting Zevenkamp. Hiervoor werd een splitsing in de plannen opgenomen ter hoogte van de President Rooseveltweg in Ommoord.

Opening Metro/Sneltramhalte Romeynshof.
Festiviteiten rond de opening van de Metro/Sneltram
Capelsebrug-Ommoord (Binnenhof)
Op 28 mei 1983 werd het sneltramtracé tussen Capelsebrug en Ommoord-West geopend. Het tracé kent in totaal zeven haltes:
Schenkel, Prinsenlaan, Oosterflank, Alexander, Graskruid, Romeynshof en Binnenhof.
De grotendeels onderheide baan is aangebracht op maaiveldniveau. De sneltrams nemen stroom af via een bovenleiding. Nabij station Capelsebrug vindt daarom een systeemwissel plaats tussen stroomrail- en bovenleidingbedrijf en vice versa. Ook bevat het nieuwe sneltramtracé gelijkvloerse kruisingen, die beveiligd zijn met Automatische Knipperlicht Installaties (AKI) en verkeerslichten. Achteraf blijken de gelijkvloerse kruisingen bijzonder gevaarlijk. De actiegroep: "In Ommoord geen gedonder, de metro eronder!" kreeg uiteindelijk gelijk. De Oost-Westlijn, zoals de metrolijn destijds genoemd werd, werd in zowel oostelijke als westelijke richting meer uitgebreid. In juni 1978 verleende de minister van Verkeer & Waterstaat goedkeuring voor een verlenging van het sneltramtracé in oostelijke richting, vanaf de President Rooseveltweg in Ommoord. In 1980 werd het definitieve besluit genomen, nadat bekend werd dat het Rijk de helft van de aanlegkosten van het sneltramtracé zou vergoeden.
Metro richting Coolhaven naderend vanaf station Binnenhof
foto Marc Bussemaker
Het sneltramtracé tussen de stations Graskruid en De Tochten is ongeveer 2,5 kilometer lang. Ten noorden van de President Roosveltweg, werd een wisselcomplex gerealiseerd, waar de lijnen naar Ommoord en Zevenkamp elkaar scheiden. Voorts loopt het tracé in oostelijke richting en kruist daarbij de Martin Luther Kingweg, Zevenkampsering, Rietdekkerweg en Tochtenweg. Er worden vier haltes gebouwd:
Hesseplaats, Nieuw Verlaat, Ambachtsland en De Tochten.
Het merendeel van het tracé werd aangelegd op een aarden baan, maar waar dat noodzakelijk was, werd een onderheide baan gebouwd. Dit was onder meer het geval tussen de stations Graskruid en Hesseplaats. Op 19 april 1984 werd het sneltramtracé tussen Graskruid en De Tochten officieel geopend door mevrouw van IJperen , voorzitter van de deelgemeente Prins Alexander. Nadat de “eerste sneltram naar Zevenkamp” symbolisch ontkoppeld werd op station Alexander, reed zij de tweewagentrein naar het eindpunt De Tochten. Voor omwonenden waren er op die dag diverse feestelijkheden georganiseerd.
Metro driehoek, genomen vanaf galerij ERA Stresemannplaats
foto Marc Bussemaker